Ibland kan små saker göra mig väldigt glad och här kommer tre små exempel på bra kundservice. De gör att jag gärna fortsätter handla hos dem och varför jag gärna rekommenderar dom till både vänner och kunder.
Det började med att jag skulle köpa en ny Apple MacBook Retina i mellandagarna åt min fru, då hennes gamla MacBook Pro började bli lite trött (4 år gammal). Dock kunde hon ej bestämma sig om hon ville ha en i rymdgrå eller guldfärg.
Exempel ett
När jag nämner detta på telefon till butikschefen Viktor på Digital Inn i Uppsala på fredagen, som jag för övrigt lärde känna för cirka ett år sedan när jag köpte en ny MacBook Pro Retina till mig själv, så säger han snabbt;
– Inga problem Peter, jag lägger undan en av varje, så kan hon välja sen och du ville väl ha den lilla (256Gb) modellen eller hur?
– Ja toppen! Vi kommer nog in till Uppsala på måndag eller tisdag och bestämmer vilken hon vill ha. Vi kommer även behöva en ny passande dataväska, Apple Care och lite andra tillbehör. Antar att du kan ordna ett bra paketpris åt oss också?
– Självklart, fast då är jag i fjällen och kan ej hjälpa er personligen. Men jag pratar med min trevliga kollega Jimmie istället och förbereder allt innan jag går på skidsemester senare idag. Fråga bara efter Jimmie när ni kommer hit, så hjälper han er.
Senare på fredagskvällen tittar jag på de olika MacBook modellerna på nätet och upptäcker att det inte är så stor skillnad i pris mellan lilla och stora (512Gb) MacBook modellen och bestämmer mig för den större istället. Dock har Digital Inn nu stängt men jag chansar i alla fall och drar iväg ett sent mail till Viktor, som jag antar vid detta laget redan var på semester och halvvägs på väg upp till fjällen. Skrev att vi ville ha den stora MacBook modellen men fortfarande inte visste vilken färg min fru ville ha. Till saken hör även att, nästa vecka var mellandagarna, vilket ofta innebär mycket folk i butiken under rean.
Viktor ringde från semestern till butiken för att se till att jag fick den hjälp jag önskade – kundservice i toppklass!
Exempel två
När vi kommer in i butiken på måndag förmiddag är det mycket folk och mycket att göra för säljarna i butiken. Jag frågar efter Jimmie och han är upptagen med en stor familj som skall köpa Mac datorer, men trots det log han vänligt och sa att han hjälper oss så fort han är klar med nuvarande kunderna.
Under tiden tittade jag på nytt armband till min 42mm Apple Sport Watch och fick hjälp av en annan säljare. Vi provade även ett snyggt rostfritt mattsvart armband som jag ville ha. Han försökte visa på min Apple Sports Watch hur lätt det var att byta armband, men det verkade inte riktigt fungera. Istället tog han fram butikens eget Apple Watch visningsexemplar. Det gick då lätt och jag bestämde mig för att köpa det. Min fru tittade på de olika MacBook modellernas färger och jämförde även mot andra modeller som Macbook Air och de nya modellerna av Macbook Pro.
När Jimmie blev ledig och kom fram till oss och hälsade glatt. Han berättade att Viktor hade ringt honom i lördags och berättat att vi var på gång in, att vi ville ha den stora Macbook modellen istället, bett honom byta ut de undanlagda Macbook 256Gb mot 512:or istället. Han hade dessutom förberett lite produkter och ordnat fram bra priser.
Sedan fortsatte vi och gick igenom och jämförde olika Mac modeller och min fru frågade en massa och en av de stora argumenten för Macbook istället för det andra modellerna var just portabiliteten, dvs att den är så liten och lätt, men problemet var att Macbook datorerna i butiken var fastlimmade på visningsbordet! Så det gick ju inte att känna på det tyngsta säljargumentet – portabiliteten…
Då ursäktar sig Jimmie lite och går in till deras service-avdelning och kommer strax ut med en Macbook, som vi kunde lyfta och känna på den ”på riktigt” samt jämföra mot hennes gamla Macbook Pro som hon vet hur den är. Det avgjorde saken, det blir en Macbook och färgen blev guld som även matchar min fru’s iPhone 6 Plus… Sedan blev det köp av lämplig dataväska, USB-C till USB– och USB-C digital AV-adapters m.m. Och medan vi valde mellan olika dataväskor mm så passade Jimmie på att registrera vår AppleCare för den Macbook vi valde.
Det var rena rama VIP-servicen hela tiden, det enda som saknades var lite champagne! 😉
Exempel tre
När jag kommer hem så upptäcker jag att det nya armbandet jag köpt till min Apple Sport Watch är till den lilla klock-modellen 38mm och jag har stora 42mm modellen.
Jag ringer då butiken och får tag på Jimmie igen och förklarar läget. Vi kommer då överens om att det enklaste och snabbaste sättet att rätta till misstaget, är att jag skickar tillbaka det felaktiga armbandet och han skickar det rätta till mig samma dag.
När jag dagen efter får paketet från Digital Inn, så har Jimmie skrivit för hand på följesedeln: ”Tack Peter för att du handlar hos oss / Jimmie” (se bild) och självklart så hade de bjudit på frakten också. Kändes väldigt personligt och trevligt.
Kundservice blir inte mycket bättre än så här!
Så varför skriver jag nu om detta?
Därför att jag vill visa (och prisa) riktigt bra kundservice! Något som vi alla säkert kan bli mycket bättre på och att det inte alltid måste vara stora kostsamma saker, som skapar bra och långsiktiga kundrelationer (läs: merförsäljning).
Nyckeln här är att man som känner sig igenkänd och uppskattad som människa. Att man känner att motparten bjuder till i kommunikationen och att det finns hjärta även i affärsrelationer.
Det är precis som man gör på SAS Lounge på Arlanda och den mycket trevliga personalen där, om man reser mycket.
Så hur kan även vi på Idéplanket bli bättre i vår kundservice?
Det är något vi vill veta. Så hör gärna av dig om du har idéer, förslag eller önskemål om hur vi kan bli bättre. Använd gärna vår kontaktsida här direkt.
Tack på förhand för din feedback!
Peter Frandsen, vd
Idéplanket