Om du ej mobilanpassat din hemsida och webtjänster före den 21 april 2015, så kommer du att tappa många placeringar på Googles sökresultat! Så här skrev Google i ett pressmeddelande nyligen;

Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results.

 

Vad innebär detta för dig som har en hemsida egentligen?

Detta är den absolut största sökmotor förändringen som Google gjort på de senaste 10 åren! Visserligen uppdateras deras hemliga sök-algorytmer mer än 500 gånger på år, men då brukar de ej berätta om det. Denna gången har man gått ut med det stort och varnat för att de som ej mobil-anpassar sina hemsidor kommer att straffas i de organiska gratis sökresultaten på Google!

Din hemsida är ditt ”digitala nav” utåt på internet för din verksamhet. Det är själva kärnan i presentationen av din verksamhet utåt. Och från detta digitala nav kan man sedan koppla både sociala media, olika nättjänster, e-handel, e-utbildning och diverse kampanj aktiviteter m.m. Därför är det mycket viktigt att den fungerar utmärkt oavsett vad dina hemsidas besökare har för storlek på sina bildskärmar.

 

Detta bör du göra nu…

Nedan är några grundläggande saker du bör göra nu direkt. Kontakta oss gärna om du behöver hjälp.

  • Prova besöka din hemsida från flera olika enheter som din stationära desktop dator och mobila enheter som bärbara dator, iPhone, iPad etc.
  • Notera hur din hemsida fungerar eller inte fungerar på de olika enheterna. Hur tror du detta uppfattas av dina besökare?
  • Be anställda och vänner att prova din hemsida från olika enheter och be dom skicka ett kort mail med synpunkter.
  • Om det ej fungerar tillfredsställande, hur skulle du vilja att det såg ut och fungerade?
  • Vill du visa olika innehåll för mobila besökare än stationära?
    Tips: Oftast har de olika behov. T.ex. så vill ofta en mobil besökare hitta information snabbt och lätt kunna läsa och se den på sin mindre mobila bildskärm.
  • Ta reda på hur många procent av din hemsidas besökare som är mobila.