• KÖPA DOMÄN
En domän krävs för att kunna ha egen hemsida, e-post m.m. Vi hjälper dig med allt från idéer till domännamn, kontroll om domänen är ledig – till att vi tar hand om allt det tekniska vid domänregistrering. Dessutom hjälper vi dig att välja ett bra webbhotell som passar era behov.
Namn
För att komma igång med en egen hemsida behöver du först fundera ordentligt vad du behöver för domännamn. Ofta brukar det vara ett företags-, organisations- eller produktnamn. Men det kan också vara kopplat till någon tjänst du erbjuder eller ett helt nytt påhittat namn. Vi rådgör gärna vilket eller vilka domännamn som kan passa för er verksamhet.
Ledigt? Registrera!
Sedan måste man kontrollera om just det domännamnet är ledigt på internet. Om domänen är ledig köper man den direkt innan någon annan hinner före. Denna domän används sedan till er hemsida, dns, e-post, e-handel m.m.
Använd .SE i första hand.
Vi rekommenderar alltid Svenska företag att i första hand registrera domännamn hos vår Svenska toppdomän .SE (exempel; www.namn.se). Detta dels för att Sverige har mycket gott anseende på internet generellt men också för att företag bör registreras i deras hemländers toppdomäner. Men självklart kan vi även hjälpa dig registrera din domän hos alla andra typer av toppdomäner som t.ex; .com, .org, .net etc.
Det är en del av den grundläggande strukturen på internet sedan internets begynnelse. Lika självklart som att länkar på internet skall kostnadsfritt leda dig vidare till det du är intresserad av.
Webbhotell
Därefter behöver man hyra en plats på ett webbhotell för domänen. Där skall domänen installeras och dns m.m. konfigureras så det fungerar korrekt på webbhotellet.
Temporär hemsida
När ovan är klart skapar vi en temporär hemsida som syns utåt för besökare medan vi bygger din nya hemsida. Detta kan vara allt från en enkelt sida med er logga och kontaktinfo, till en aktiv sida som samlar in e-postadresser som man kan e-posta när hemsidan är färdig. Först när detta är klart syns din domän och din temporära hemsida på internet.
E-post
När vi gått igenom era e-post behov, konfigurerar vi e-postservern efter era önskemål. Ibland vill man bara ha en info-adress för all e-post (info@namn.se) eller många e-postadresser till alla på företaget (anders@namn.se, karin@namn.se) eller uppdelat på avdelningar (order@namn.se, kundtjanst@namn.se). Men det allra vanligaste är en kombination av ovan e-postadresser.
Först efter det kommer er nya e-post igång så ni kan använda den på era datorer, smarta mobiler eller surfplattor samt via webbmail (d.v.s. e-post via en browser som t.ex. Safari, Chrome, Explorer m.fl.). Självklart hjälper vi er även med att konto-inställningar till era enheter, så ni kommer igång snabbt och smidigt med er nya e-post.
Ibland finns även behov av att flytta över e-post från gamla e-postkonton till nya, vi kan hjälpa er med det också.
Läs mer om detta på våra Webbyrå Tjänster och Webbhotell Webbpaket.